عایق کاری سوله

آشنایی با عایق کاری سوله

عایق کاری سوله در واقع یکی از مراحل ساخت سوله محسوب می شود که انجام آن در بعضی محیط ها ضروری است و در برخی محیط ها خیر اما به طور کلی نقش محافظتی دارد و هر وسیله ای که نقش محافظتی را داشته باشد نه تنها ضرری ندارد بلکه بسیار هم کاربردی است.

عایق کاری سوله برای تمام مناطق قابل استفاده است به خصوص اگر در مناطق مرطوب که خطر زنگ زدگی و خوردگی ورق دارد استفاده شود، کاربردش دو برابر می شود.
ولی اگر سوله در مکانی ساخته شود که شرایط خوب جوی داشته باشد می توان از این مرحله از ساخت سوله صرف نظر کرد تا در قیمت ها صرفه جویی شود اما توصیه می شود که برای افزایش عمر سازه و اجزایی که در آن دخیل هستند از عایق استفاده شود.

در هر صورت اگر نیاز به عایق کاری سوله باشد لازم است که بهترین و با کیفیت ترین نوع عایق انتخاب شود تا تاثیر مثبت خود را بگذارد.
در مناطق شمالی کشور که رطوبت هوا زیاد است عایق کاری سوله بسیار مفید است و باعث بالا رفتن عمر سوله هم می شود و حتی در بیش تر شدن مقاومت سوله در برابر خوردگی و زنگ زدگی تاثیر مثبتی دارد.

آشنایی با عایق کاری سوله

و اما بپردازیم به این که عایق کاری سوله می تواند چه مزایایی داشته باشد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- افزایش عمر سوله

مورد اول بالا بردن طول عمر سازه است که عایق کاری سوله به دلیل این که مانع جذب رطوبت می شوند و همین طور باعث می شوند که سوله و سقف سوله در برابر بارش های جوی مثل باد و باران و برف مقاوم باشد و حتی نوعی حفاظت هم ایجاد می کند به راحتی عمر سوله افزایش می یابد.

۲- صرفه جویی در انرژی

عایق سازی سوله در تامین و ماندن انرژی نیز بسیار نقش دارد چرا که مانع هدر رفتن انرژی در سرما و گرما می شود و باعث صرفه جویی در هزینه های مربوط به گرمایش و سرمایش داخل سوله هم می شود که حتی این مورد در هزینه ها بسیار تاثیر گذار است به خصوص اگر سوله از متراژ بالایی برخوردار باشد.
این موضوع به خصوص برای مناطق با آب و هوای بسیار گرم و یا بسیار سرد هم می تواند حائز اهمیت باشد پس این مورد می تواند ضرورت نصب عایق را تضمین کند.

۳- مقاومت در برابر حریق

عایق کاری سوله باعث مقاومت آن در برابر آتش سوزی هم می شود.

به خصوص اگر سوله در منطقه ای ساخته شود که خطر آتش سوزی در آن منطقه بالاست و یا حتی داخل سوله محلی برای کسب و کار باشد که با آتش و مواد آتش زا سر و کار دارد که بهتر است سوله بوسیله مواد عایق در برابر حریق عایق بندی کامل شود تا در صورت بروز حوادثی مانند آتش سوزی سوله کمترین آسیب و خسارت را ببیند و وارد کند.

این موارد از مهم ترین مزایای استفاده از عایق محسوب می شود که امروزه هم بسیار مورد توجه قرار گرفته و در اکثر سوله ها هم این عایق ها وجود دارند.

و اما عایق‌کاری سوله یا ساختمان صنعتی می‌تواند با استفاده از روش‌ها و مواد مختلف انجام شود.

 

عایق کاری

عایق کاری سوله ها به چه شکلی انجام می گردد؟

عایق‌کاری سوله‌ها می‌تواند با استفاده از روش‌ها و مواد مختلف انجام شود.
و اما انواع عایق هایی که امروزه بیش تر مورد استفاده قرار می گیرند شامل موارد زیر می باشند:

۱- پشم شیشه: که بیش تر عایقی در برابر حرارت و صدا است.

۲- پلی اتیلن: که عایقی از جنس پلاستیک و منعطف است.

۳- پشم معدنی: هم نوع دیگر عایق که معمولا برای عایق کاری سوله در دمای بالا کاربرد دارد.
‌بسته به شرایط سوله و محل آن از هر کدام از این عایق ها استفاده می شود و سازنده با سنجیدن تمام موارد لازم به راحتی گزینه ی مناسب برای سوله ی شما را انتخاب کرده و کار نصب را انجام می دهد.

 

مقاله پیشنهادی : مزایای استفاده از اسکلت فلزی پیچ و مهره

و حالا در موارد زیر به برخی از روش‌های عمده عایق‌کاری سوله اشاره می‌کنیم که شامل:

۱- استفاده از پنل‌های عایق

در این روش، پنل‌های عایق جداگانه که از مواد مانند پنل‌های فوم پلی‌یورتان، پشم سنگ، پلی‌استایرن و غیره ساخته شده‌اند، بر روی دیوارها و سقف سوله نصب می‌شوند.
این پنل‌ها علاوه بر عملکرد عایق حرارتی، ممکن است عملکرد صوتی و عایق ضد آب نیز داشته باشند.

۲- استفاده از روکش‌های عایق

در این روش، روکش‌های عایق مختلفی مانند روکش‌های پلیمری و روکش‌های رطوبت‌گیر بر روی سطح‌های دیوارها و سقف سوله نصب می‌شوند.
این روکش‌ها معمولاً با استفاده از روش‌هایی مانند رشته‌کشی، رول‌زنی و چسباندن نصب می‌شوند.

۳- عایق‌کاری با استفاده از سیستم‌های سپرده‌گذاری

در این روش، مواد عایق به صورت مایع یا خمیری روی سطح‌های سوله سپرده می‌شوند.
سپس با استفاده از فرایندهایی مانند پاشش، رول‌زنی یا تراشه‌کشی، سطح عایق تسطیح می‌شود.

۴- استفاده از رنگ‌های عایق

برخی از رنگ‌ها و پوشش‌های خاص، توانایی عایق کردن سطح‌های سوله را دارند.

این رنگ‌ها معمولاً با استفاده از فنر و برس روی سطح‌های دیوارها و سقف سوله آماده می‌شوند و نصب می‌شوند.

نوع و روش عایق‌کاری سوله بستگی به مواد و ساختار سوله، نیازهای حرارتی، صوتی و رطوبتی، بودجه و نیازهای خاص شما دارد.

بهتر است قبل از انجام عایق‌کاری، با یک متخصص ساختمانی یا عایق‌کار مشورت کنید تا نوع و روش مناسب برای سوله خاص شما تعیین شود.

عایق کاری سوله

عایق کاری های پلی اورتان

در سوله هایی همچون سازه یو بی ام میتوان از نوع دیگری از عایق ها که بصورت پاششی هستند استفاده کرد . این نوع از عایق ها به پلی اورتان معروف هستند . در این نوع عایق کاری سوله ، یک مایع مخصوص در داخل دستگاه پاشش پمپ ریخته شده و سپس توسط نیروی کار متخصص و با یک پمپ مخصوص ، عایق به سمت دیواره های داخلی سوله پاشیده می‌شود .

این نوع عایق کاری سوله پس از برخورد به سطح سوله و قرار گرفتن در معرض اکسیژن که در حالت اولیه کمتر از ۱ میلی متر ضخامت دارد و به حالت مایع است ، تنها در کسری از ثانیه ، به یک جسم سخت با عرض بیش از چند سانتی متر تبدیل خواهد شد گویا که یک تکه اسفنج سفت را از داخل به بدنه سوله چسبانده باشیم .

این عایق ها مناسب هستند اما برای خیلی از کاربری های بهداشتی نمیتوان از آنها استفاده کرد و به دلیل وجود منافذ هوا در داخل این نوع از سوله ها ، احتمال انتقال آلودگی و ویروس در سوله وجود دارد لذا نمیتوان در سازه هایی که برای مرغداری یا دامداری و این دست از کاربری ها ساخته می‌شوند از این نوع عایق استفاده کرد ، به همین دلیل دایره کاربری این نوع از عایق ها کم است . اما در حالت کلی یک نوع عایق خوب محسوب می‌شوند .

در سازه هایی که برای انبار استفاده می‌شوند معمولا عایق کاری مناسبی انجام نمی شود ، میتوان اینگونه گفت که پس از اجرای دیوارپوشی سوله ، که معمولا توسط آجر یا سفال انجام می شود ، از طرف بیرونی ، توسط سیمان یا سنگ نما ، یا ورق های کامپوزیت سوله زیبا سازی شده و از سمت داخلی نیز توسط گچ سیاه و نهایتا سفید کاری ، داخل سوله نیز به اتمام میرسد.

اما در این نوع از سازه ها باید به دلیل به تایید رسیدن دفترچه محاسبات سوله ، عایق کاری انجام شود لذا اگر قصد دارید تا یک سازه استاندارد داشته باشید می بایست تمامی قواعد مربوط به سوله خود را طبق دفترچه محاسبات که متناسب با نوع سوله و منطقه ساخت آن ملزم به رعایت هستید را اجرا کنید .

توجه داشته باشید که اگر سازه شما طبق دفترچه محاسبات و با عایق کاری سوله مناسب انجام شود ، خیال شما از کاربری سازه راحت خواهد بود و به همین دلیل میتوانید با یک هزینه معقول ، یک سازه یا عایق کاری شده برای فصول گرم و یا سرد سال داشته باشید .

امتیاز

دیدگاهی موجود نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *