سوله و سوله سازی چیست ؟

به ایجاد سازه های فلزی با سقف شیبدار که برحسب محاسبات فنی خاص به اشکال مختلف تولید می شود، ساخت سوله گویند. سازه های شیب دار یا سوله به لاتین Gable Bents یا Ridge Bents نامیده می شوند. سوله ها برحسب نوع کاربرد، ابعاد متفاوتی دارند.

از این سازه ها در پوشش دهانه های بزرگ و در ساختمان های صنعتی و کشاورزی مثل کارخانه ها، انبارها، آشیانه های هواپیما، تعمیرگاه ها، سالن های ورزشی، پارکینگ ها، مرغداری ها، دامداری ها، فروشگاه ها و موارد دیگر استفاده می شود.

نکته ی مهم جهت مقرون به صرفه بودن و قیمت سوله در ساخت سوله این است که باید نسبت به نوع کاربرد و ابعاد بسیار دقت نمود.

غالباً جهت ساخت سوله صنعتی  و ساخت سالن های صنعتی از قطعاتی با ابعاد متغیر استفاده می شود که وزن و ابعاد این قطعات با توجه به نوع کاربری هر واحد صنعتی تغییر می یابد که مهمترین عوامل مؤثر در وزن سالنهای صنعتی عبارتند از:

موقعیت مکان مورد نظر جهت سوله سازی از نظر سرعت وزش باد و نیز بیشترین میزان بارش برف، ارتفاع ستونها، دهانه سالن و در صورت لزوم ساخت جرثقیل سقفی .

سوله ساختمان فولادی پیش ساخته ایست که در سراسر جهان بیشترین کاربرد را داشته و در بیش از 90 درصد انبارها، ورزشگاه ها، صنایع، سالن های تولید دام و طیور و … کاربرد دارد و براساس ابعاد دهانه، ارتفاع، طول و میزان تحمل بار برف و باد منطقه در زمان طراحی به اشکال گوناگونی تغییر می یابد.

مهمترین اصل جهت اقتصادی نمودن هر سفارش، آگاهی از میزان واقعی ابعاد مذکور و پیش بینی موارد مورد نیاز است.

بسیار واضح است که بهترین محاسبات هم بدون نیاز به رعایت کیفیت جوشکاری ، زنگ زدایی و رنگ آمیزی علمی یا کارگذاری صحیح اجزا، استفاده از پیچ و مهره و سایر اتصالات استاندارد، فاقد کارآیی و استحکام لازم خواهند بود.

لازم به ذکراست که کلیه قطعات ساخته شده توسط این شرکت با بکارگیری تجربه ی چند ساله و نظارتی ثابت، جوش اتوماتیک زیر پودری و استفاده از متریال کاملاً استاندارد که در هر زمان می تواند به رویت کارفرما برسد تهیه شده و تا کنون به تائید ده ها شرکت مشاور و دستگاه نظارت رسیده است .

ساخت سوله فلزی
ساخت انواع سوله

تاریخچه سوله

پیش از اینکه به تاریخچه سوله بپردازیم بهتر است بدانید که سوله چیست ؟ سوله ها (industrial shed) سازه های فلزی شیب داری هستند که بر اساس محاسبات فنی ویژه ,طراحی و ساخته می شوند.

از این نوع سازه ها در کارخانه ها, انبارها, آشیانه ها, مرغداری ها, سالن های بدن سازی, فروشگاه های بزرگ و… استفاده می شود. تاریخچه پیدایش سوله با تاریخچه استفاده از فلزات رابطه تنگاتنگی دارد. (جهت مطالعه بیشتر به فلز چیست مراجعه نمایید)

معبد پانتئون برای خدایان روم در 25 سال قبل از میلاد ساخته شد گنبد این بنا نمونه استثنایی از مهندسی رومی است خرپای سقف آن از برنز ساخته شده بود که باعث می شد افق شهر زیر نور خورشید برق بزند با این وجود در طول قرون وسطی مواد به تدریج از بین می رفت که پاپ اوربان در سال 1631 برنز را از رواق پانتئون برداشت تا توپ هایی را برای واتیکان بسازد.

می توان فرض کرد مهندسان رومی مدت زمان طولانی را صرف ساخت اولین سازه آهنی 152 تنی از برنز کرده اند.

اولین استفاده از خرپای آهن میله های مسطح پرچ شده بود که در دهانه 28 متری در سقف تئاتر فرانسه در سال 1786 توسط معمار ویکتور لوئیس طراحی شد. به همین دلیل در سال 1800 صنعت نساجی انگلیسی شروع به استفاده از فریم های فلزی در ساختمان های آسیاب تا هفت طبقه کرد.

از همان زمان انقلاب صنعتی که از فولاد برای ساخت و سازها استفاده می شد, ساخت سوله هم رواج یافت. اولین سوله جهان در سال 1830 و در ایستگاه قطاری در لیورپول ساخته شد. در ایران نیز حدود 70 سال است که ساخت سوله رواج دارد.

شرکت سوله قشم در سال ۱۳۹۵ با اسم گروه مهندسی دژ قصر یار قشم(دقیق) شروع به فعالیت نموده است.
از اهداف اولیه گروه اجرای فناوری های نوین ساختمانی از جمله سازه های فولادی سبک LSF و سوله های صنعتی سبک بوده است که به لطف پروردگار توانسته ایم پروژه های شاخص و با کیفیت بالا را اجرا نماییم .از دیگر اهداف این گروه راه اندازی خط تولید سوله های صنعتی سبک و سنگین در جزیره زیبای قشم میباشد.

شرکت سوله قشم در سال ۱۳۹۵ با اسم گروه مهندسی دژ قصر یار قشم(دقیق) شروع به فعالیت نموده است.
از اهداف اولیه گروه اجرای فناوری های نوین ساختمانی از جمله سازه های فولادی سبک LSF و سوله های صنعتی سبک بوده است که به لطف پروردگار توانسته ایم پروژه های شاخص و با کیفیت بالا را اجرا نماییم .از دیگر اهداف این گروه راه اندازی خط تولید سوله های صنعتی سبک و سنگین در جزیره زیبای قشم میباشد.

قطعات و اجزای سازنده سوله:

قاب فلزی مورد استفاده برای ساخت یک سوله با توجه به کاربرد مورد نظر آن می توان به صورت ساده یا مرکب طراحی شود. بنابراین در حالت کلی اجزای مورد استفاده برای یک قاب فلزی پیش ساخته با توجه به نوع و شکل نهایی آن می تواند شامل هر یک از موارد مطرح شده در قسمت زیر باشد :

  • ستون (column)
  • کف ستون (Base plate)
  • قوطی( Box)
  • پیچ و مهره
  • تیر (Beam)
  • رفتر وال پست ( (wall post)
  • بادبند سقفی و دورتادور (Brace)
  • آب چکان تکیه گاه
  • پرلین یا (z purlin)
  • تیر کرین (crane Beam)
  • میل مهار یا سگراد (anchor rode )
  • بولت (Bolt)
  • سقف سوله
  • جرثقیل یا براکت مراحل اجرای پروژه

انواع سوله بر اساس کارایی

سوله ها گزینه های انعطاف پذیر و قابل اعتمادی برای اضافه کردن فضایی موقتی به بخش تولیدی یا هر مکان دیگری که نیاز دارید محسوب می شوند. در زیر می توانید با برخی از انواع سوله ها آشنا شوید:

سوله های کارخانه

سوله های کارخانه یکی از کارآمدترین سازه ها برای گسترش فعالیت های کارخانه هستند. این سوله ها ساختارهای مستحکم و کاملی هستند که می توانند در اندازه ها و اشکال مختلف ساخته شوند. مونتاژ و جداسازی آن ها هم به سادگی انجام می شود.

سوله های سفارشی

اگر محصولات منحصر به فردی که برای حفظ آن ها باید شرایط خاصی فراهم باشد تولید می کنید, می توانید از سوله های سفارشی که متناسب با نیازهای شما ساخته می شوند استفاده کنید. برای مثال ممکن است نیاز به فضایی برای نگهداری محصولی داشته باشید که لازم است در دما و فشار خاصی قرار بگیرد.

سوله های پیش ساخته

سوله های صنعتی پیش ساخته را می توان به صورت کامل خارج از محلی که قرار است در آن واقع شوند ساخت و سپس در محل مورد نظر تحویل مشتری داد.

همین باعث می شود طراحی سازه ای که نیازهای خاص مشتری را برطرف می کند, برای تولیدکنندگان سوله آسان باشد. سوله های پیش ساخته را می توان با ابعاد بسیار دقیق و با استفاده از مواد با کیفیتی طراحی کرد که نیاز به نگهداری زیادی ندارند.

سوله های جعبه ای

این نوع سوله ها در واقع سازه های فولادی هستند که دارای استحکام دوام و مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی هستند.

از این سوله ها می توان در مکان های صنعتی مانند نیروگاه های برق استفاده کرد. این سوله ها محیطی کاملا کنترل شده ایجاد می کنند و می توان بدون هیچ گونه مانعی که از سمت فضای خارجی ایجاد شود فرآیندهای تولید را ادامه داد.

چگونگی ایجاد سوله
تاریخچه ساخت سوله

انواع سوله بر اساس شکل

برخی دیگر از انواع سوله که بر اساس شکل آنها تقسیم شده اند را هم می توانید در زیر مشاهده کنید:

  • سوله قوسی
  • سوله با ستون مشترک
  • سوله با ستون های وسط مشترک
  • سوله چند دهانه با ستون
  • سوله تک شیب
  • سوله تک شیب با ستون وسط
  • سوله تک شیب با ستون های وسط
  • سوله تک شیب متصل به ساختمان ( لینتو )

مراحل ساخت سوله :

در یک دسته بندی کلی می توان کلیه مراحلی که برای ساخت یک سوله باید پشت سر گذاشت را به صورت زیر نام برد :

  • ساخت و مونتاژ تمام قطعات اسکلت فلزی در داخل کارخانه
  • حمل قطعات و اجزای اصلی و جانبی به محل تعیین شده
  • عملیات تنظیم و نصب قطعات پیش ساخته با جرثقیل و تیر و ابزار لازم
  • جوشکاری و اتصال قطعات به یکدیگر با دقت و مهارت بالا
  • اجرای سقف شیبدار در نظر گرفته شده برای آن بر اساس محاسبات طراح

عوامل تاثیر گذار بر ساخت سوله:

شیب سقف سازه سوله بر حسب محاسبات مشخصی توسط طراح تعیین شده که عوامل مختلفی نظیر میزان بارش برف و باران، جریان هوا و …. بر روی نحوه این محاسبات تاثیر گذار هستند.

همچنین این سازه از نظر وزنی و تحمل بار قطعات سازنده آن تابع شرایط و عوامل تاثیر گذار مختلفی بوده که از جمله آنها می توان به موقعیت قرارگیری، سرعت وزش باد و میزان بارش باران و برف و … اشاره داشت.

بهتر است که بدانید قطعات مورد استفاده در ساخت این نوع از سالن های بزرگ برای مصارف گوناگون صنعتی بسته به نوع و شرایط آن واحد صنعتی با دیگری متفاوت خواهد بود.

بنابراین در یک جمع بندی کلی می توان گفت که طراحی و ساخت این ساختمان فولادی کاربردی در یک مکان مشخص به عواملی نظیر شرایط اقلیمی، اندازه دهنه ورودی، ارتفاع، طول و ابعاد واقعی به صرفه و اقتصادی آن و میزان شیب و استحکام سقف در برابر تحمل بار ناشی از بارش برف و … بستگی داشته و این عوامل بسته به نوع کاربرد آن ممکن است با دیگری کمی متفاوت باشد.

  • موقعیت مکانی برپایی سازه از نظر میزان سرعت وزش باد
  • حداکثر میزان بارش برف و باران در آن منطقه
  • دهانه سالن بسته به کاربرد مورد انتظار از آن
  • ارتفاع ستون‌ها (در صورت نیاز استفاده از جرثقیل سقفی)
  • رعایت کیفیت جوشکاری
  • استفاده از پیچ و مهره‌ و یا سایر متریال استاندارد و با کیفیت
  • زنگ زدایی و رنگ آمیزی علمی یا کارگذاری صحیح اجزا
سوله تیر ورق در هرمزگان

انواع سوله های صنعتی:

سوله های صنعتی به عنوان یکی از کاربردی ترین انواع سوله های موجود در بازار شناخته می شوند که بر حسب اهداف مورد نظر، از آن برای حوزه های مختلف کاری مختلف استفاده می شود.

این نوع از سازه ها از فولاد ساخته شده و اجزای سازنده آن به وسیله پیچ و مهره به یکدیگر متصل شده اند تا در نهایت ساختار و استخوان بندی اصلی ساختمان برای آجر چینی، سقف و … شکل گیرد.

این نوع از سوله ها را بر حسب خصوصیات مد نظر طراحی و مالک به صورت شکل های مختلف نامبرده در قسمت قبل طراحی کرده و به طول کلی انواع مختلف آن در سه دسته زیر جای میگیرند :

سازه خرپایی

این نوع از سوله های صنعتی در عین وزن بسیار کم خود به دلیل استفاده کم از فولاد دارای مقاومت و استحکام بالایی بوده و ساخت آن از نظر اقتصادی هزینه زیادی را برای مالک در مقایسه با سایر سوله ها در پی نخواهد داشت.

سازه خرپا سبک با توجه به کیفیت بالا و کاربرد فراوان خود برای استفاده کاربری های مختلف، هم اکنون در کشور ما بسیار مورد استقبال افراد قرار گرفته و عدم محدودیت در ساخت هر تعداد دهانه از دیگر ویژگی های آن به شمار می آید.

بنابراین هزینه کم و مقرون به صرفه، وزن سبک، سرعت بالای ساخت، حمل سریع و راحت قطعات و اجزای تشکیل دهنده و امکان نصب انواع جرثقیل ها بر روی آن از امتیازات و محاسن این نوع از سازه های صنعتی در بین افراد به شمار می آید.

ساخت سوله تیر ورق
ساخت سوله و سازه خرپایی

سوله یو بی ام (ubm)

یکی دیگر از انواع سازه های صنعتی که می توان از آن به عنوان سازه های قوسی شکل نیز نام برد و امروزه در صنعت ساخت و ساز کاربرد فراوانی داشته، سازه یو بی ام است. این نوع سازه وزن بسیار کمی داشته و سقف آن را به صورت U شکل و یا قوس مانند طراحی می کنند.

ورق های گالوانیزه با ضخامت حداقل 1.5 میلیمتر و همچنین عرض 1 متری از جمله متریالی که در ساخت سقف این سازه مورد استفاده قرار می گیرد.

در یک دسته بندی کلی اگر بخواهیم از ویژگی های مهم سازه یو بی ام یاد کنیم می توان به مقاومت بسیار بالا، وزن کم و همچنین عدم استفاده از میلگرد، جوشکاری و پروفیل به هنگام ساخت آن اشاره کرد.

سوله تیر ورق

سوله‌های تیر ورق، که در کشور ما کاربردهای فراوانی دارند، به‌نوعی کلاسیک و سنگین به‌شمار می‌آیند. از نظر میزان فولاد مصرفی در ساخت، این نوع سوله چندان مقرون به‌صرفه نبوده و امروزه کاربرد آنها در بسیاری نقاط جهان منسوخ شده است.

در ساده‌ترین تعریف، سوله تیرورق از پرکاربردترین نمونه‌های این محصولات است که از اتصال و جوشکاری ورق‌های فولاد سیاه رنگ و به شکل سازه‌های مورد نظر تهیه می‌شود.

در این روش ورق‌های فولاد برطبق طراحی مورد نظر و در ابعاد محاسبه‌شده برش خورده و در محل نصب توسط جوش CO2 و یا پیچ و مهره به یکدیگر متصل می‌شوند.

مزیت بزرگ سوله تیر ورق را می‌توان انعطاف‌پذیری آن در طراحی و ساخت دانست، امتیازی که کاربرد این نوع سوله را برای مصارف گوناگون از دیرباز تاکنون ممکن ساخته است.

این پوشش وسیع و کاربردی، سوله تیرورق را به محصولی شناخته شده و قدیمی در صنعت ایران تبدیل نموده که موارد فراوان کاربرد آن را در مکان‌های مختلف می‌توان مشاهده نمود.

جهت ساخت و نصب سوله تیر ورق در هرمزگان با ما در تماس باشید …

 

نکات حائز اهمیت در ساخت سوله

  • پوشش سقف
  • بررسی و اندازه گیری میزان مقاومت خاک
  • در نظرگرفتن بار دینامیکی جرثقیل سقفی هنگام ساخت
  • جهت و سرعت وزش باد
  • میزان بارش برف
  • نیروی زلزله
  • رنگ آمیزی با قلمو مناسب نیست قطعا اگر با پیستوله رنگ آمیزی شود، بهتر است.