سوله سنگین چیست؟

سوله سنگین چیست؟

سوله سنگین سازه‌ ای کاربردی و مهم است که انواع مختلفی دارند. ساخت این سازه­ها که شاخصه‌های زیادی دارد، باید با توجه به تمام استانداردها و با دقت تمام انجام شود. در این مطلب، خواهیم گفت سوله سنگین یا سوله تیرورق چیست و شما را با مزایا و معایب آن آشنا خواهیم کرد.

در ساخت این نوع از سوله‌ها، از تیرورق در فواصل زیاد استفاده می‌کنند که منجر به استفاده بیشتر از فولاد و در نتیجه افزایش هزینه­ها می‌شود. فاصله ذکر شده ۶ متر است و شناژ با پی به صورت جداگانه متصل می‌شوند. علاوه بر آن، این سازه بسیار سنگین است که دلیل نام‌گذاری آن نیز همین امر است.

سوله‌ها تقسیم‌بندی‌های زیادی دارند اما بر اساس وزن آن‌ها پس از ساخته شدن، آن‌ها را به سه دسته تقسیم می‌کند که مراحل ساخت هرکدام، متفاوت است:

  • سوله سنگین
  • سوله سبک
  • سوله نیمه سنگین

این سازه‌ها همچنین در تقسیم‌بندی دیگری از نظر اسکلت، به دو نوع اسکلت فلزی و اسکلت بتونی تقسیم می‌شوند. که هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. سوله­هایی که اسکلت بتنی دارند، دارای فوندانسیون، سقف و حتی ستون‌های بتنی هستند.

در عوض در سوله‌هایی که اسکلت فلزی دارند، تنها برای فنداسیون و کامل کردن ساختار سقف، از بتن استفاده شده و برای دیگر بخش‌ها، از ترکیب فلز و فولاد استفاده می‌شود. این سازه‌ها با کاهش وزن و افزایش سرعت ساخت، مورد توجه افراد بیشتری هستند؛ به علاوه تسریع روند ساخت و همچنین کاهش وزن متریال مصرفی، به کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود.

خوب است بدانید که سازه‌های بتنی نیز استانداردهای مشخصی دارند که رعایت آن‌ها، باعث ساخت سوله‌ای محکم می‌شود؛ اما بعضی از شرکت‌های بی‌تجربه، به‌منظور افزایش دستمزد، بتن بیشتری برای ساخت استفاده می‌کنند. برای همین یا باید خودتان دانش کافی از ساخت و ساز داشته باشید و یا از شرکت‌های معتبر و مطمئن کمک بگیرید.

سوله سنگین

سوله سنگین

سازه های صنعتی با توجه به مقاصد مختلفی که بخش های مختلف صنعت و واحدهای تولیدی به آن نیاز دارند، در نقشه ها و ابعاد مختلف ساخته می شوند که بتوانند کاربری های مختلف را پوشش دهند.

سوله صنعتی مهم ترین سازه از این دسته است که با توجه به ویژگی های ساختاری متمایزی که دارد، می تواند میزبان خوبی برای طیف وسیعی از مشاغل صنعتی و تولیدی متنوع باشد. از نظر حجم پروژه یا بهتر بگوییم وزن استراکچر نهایی، سوله را می توان به سه دسته سوله سنگین، سوله نیمه سنگین و سوله سبک تقسیم نمود که هر کدام مکانیزم ساخت متمایز و کارایی متفاوتی دارند.

مشخصات سوله سنگین چیست؟

سوله ها معمولا به دو صورت اسکلت فلزی و اسکلت بتنی ساخته می شوند که هر کدام نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند و می توان ساعت ها در این خصوص صحبت کرد. سوله اسکلت بتنی نوعی سازه صنعتی است که علاوه بر فونداسیون و سقف که منطقاً با آرماتور بندی و بتن ریزی همراه است، در سایر قسمت ها نظیر تیرهای اصلی و ستون ها نیز از بتن (عمدتاً بتن آرمه) استفاده می شود. اما اسکلت فلزی به جز در اجرای فونداسیون و تکمیل استراکچر سقف که از بتن ریزی بهره می برد، استفاده دیگری از بتن نمی برد و تماماً بر اجزای فولادی مبتنی است.

 

مقاله پیشنهادی : انواع رنگ سوله

 

تفاوت سوله سنگین بتنی با فلزی چیست؟

۱. متوسط زمان اجرا

زمان تحویل سوله سنگین را به جرئت می توان مهم ترین فاکتور در تصمیم گیری مدیران فعال در بخش تولید و صنعت دانست. طبیعتاً هر چه دستیابی به یک گزینه پیشنهادی سریع تر اتفاق بیفتد و وقفه ها و تأخیرهای حین کار کمتر باشد، انتخاب بهتری محسوب خواهد شد. در این شاخص، سوله سنگین اسکلت فلزی با اختلاف از سوله سنگین بتنی جلوتر است. بتن به زمانی حدود دو هفته زمان نیاز دارد تا به آمادگی اولیه برسد و بتوان مرحله بعد از کار را انجام داد.

این وقفه های زمانی را به هیچ عنوان نمی توان از سوله سنگین بتنی حذف کرد. اما سوله سنگین اسکلت فلزی به این شکل نیست و پس از آنکه فونداسیون به اصطلاح شکل گرفت، سوار کردن ستون ها و مونتاژ رفترهای سقفی و نصب تیرها، با سرعت بالا و بدون وقفه خاصی پیش خواهد رفت. لذا از این منظر اگر به سوله سنگین نگاه شود، اسکلت فلزی برتری فاحشی خواهد داشت.

سوله

۲. هزینه ساخت

نوسانات قیمت در بازار خاص یک قلم خاص نیست. هم فولاد و هم بتن، مصالح ساختمانی پر کاربردی هستند که نوسانات قیمتی خاص خود را دارند و قیمت این دو متریال، مدام بالا و پایین می شود. در پاره ای از موارد، قیمت فولاد در بازار آنقدر بالا می رود که بتن، ترجیح پذیری بالاتری خواهد یافت. اما در حالت معمول، عمدتاً تفاوت قیمتی خاصی میان اجرای اسکلت فلزی و اجرای اسکلت بتنی در ساخت سوله نمی توان متصور شد. البته این موضوع یک استثناء مهم دارد که تحت عنوان سوله دست دوم از آن یاد می شود.

سوله دست دوم از قطعات پیش ساخته تشکیل می شود که در کارخانه سوله سازی ساخته شده و در انتظار سفارش مشتری، راهی انبار می شوند. این زمان بندی در تولید، انعطاف پذیری بالایی به خط تولید سوله خواهد داد و امکان پاسخ گویی به نیازهای طیف وسیعی از مشتریان را در زمان کوتاه و با قیمت بسیار مناسب فراهم خواهد نمود.

جمع بندی این می شود که هزینه ساخت سوله سنگین به هر یک از دو شکل اسکلت فلزی نو یا اسکلت بتنی که باشد، به یک میزان و در سطح بالایی خواهد بود. اما سوله سنگین دست دوم (پیش ساخته) را می توان یک پیشنهاد اقتصادی برای مدیران نام نهاد.

۳. وزن نهایی سازه

وزن نهایی سازه خصوصاً در سوله سنگین، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تمام تولیدکنندگان به دنبال آن هستند که تا حد امکان، از وزن سازه نهایی بکاهند. اما این موضوع تا جایی شدنی است و پس از آن، به جایی می رسیم که طراحان و معماران سوله، کنترلی بر شاخص وزن نخواهند داشت. شاید بد نباشد یک مقیاس کلی از وزن سوله سنگین در هر یک از دو حالت ارائه شود تا کار مقایسه وزنی برای مخاطب به مراتب ساده تر شود.

فرض کنید یک نقشه ثابت و یکسان با ابعاد مشابه قرار است همزمان هم به صورت اسکلت فلزی و هم با استراکچر بتنی ساخته شود. متوسط وزن در متر مربع از سوله اسکلت فلزی را اگر بطور میانگین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم بر هر متر مربع از زیربنا در نظر بگیریم، در صورت اجرای بتنی همان سازه، میانگین وزن در هر متر مربع از زیر بنا، چیزی بین ۴۵۰ تا ۵۵۰ کیلوگرم خواهد بود؛ یعنی به بیان ساده، ساخت سوله سنگین با اسکلت فلزی عملاً کنترل بسیار بهینه ای بر وزن نهایی سازه به عمل خواهد آورد که اصلا قابل مقایسه با اسکلت بتنی نیست.

امتیاز

دیدگاهی موجود نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *