انواع ورق آهن مورد استفاده در ساخت سوله

انواع ورق آهن مورد استفاده در ساخت سوله

سوله به سازه ای فلزی گفته میشود که دارای سقف شیب دار بوده و در سالن های ورزشی، اسکلت ساختمان ها و انبار ها استفاده میشود،

از تفاوت سوله ها در ظاهر میتوان شیبدار بودن آن و بزرگ بودن دهانه ی آنها نسبت به بقیه سوله ها را نام برد،
برای ساختن سوله از ورقه های آهنی مختلفی مثل ورق آهن روغنی، ورق آهن گالوانیزه، ورق آهن سیاه و رنگی و،.. استفاده میکنند، از ورق آهن بیشتر در صنعت استفاده میشود و از اهمیت زیادی برخوردار است و تولید آن در کارخانه های متعددی انجام میشود.

ورق آهن

انواع ورق آهن مورد استفاده در ساخت سوله

ورق‌های فولادی به دلیل ویژگی‌هایی چون مقاومت زیاد، استحکام بالا و … در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ورق‌های فولادی از شمش فولاد به عنوان ماده‌ی اولیه ساخته می‌شوند.

شمش‌های فولادی بعد از طی فرآیند نورد گرم یا سرد و با عبور از غلطک‌هایی مخصوص به ورق‌های فولادی با ضخامت‌های موردنیاز تبدیل می‌شوند.

از جمله  ورق‌هایی که در ساخت این سازه کابرد دارند می‌توان به: ورق اسید شویی، ورق آج دار، آلیاژی، ورق استیل، آلومینیوم، ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و …. اشاره کرد. از میان تمام این ورق‌های فولادی، چهار نوع ورق زیر بیشترین مورد مصرف را در ساخت سوله دارند.

 

مقاله پیشنهادی : آشنایی با عایق کاری سوله

 

ورق آهن سیاه

از این نوع ورق فولادی در ساخت سوله به صورت گسترده استفاده می‌شود ورق سیاه نوعی ورق فولادی است که طی فرایند نورد گرم تولید می‌شود.

در این فرایند شمش‌های فولادی بعد از گداخته شدن در کوره‌ها، از میان غلطک‌های عبور داده می‌شوند. این کار که چندین بار تکرار می‌شود، باعث افزایش طول شمش‌های فولادی و کاهش ضخامت‌ ان تا حد مورد نیاز خواهد شد. به دلیل استفاده از روش نورد گرم این ورق‌ها براق و کاملاً صیقلی نیستند به همین دلیل به نام ورق سیاه شناخته می‌شود.

معمولاً ورق سیاه در بازار به صورت رولی، شیت و در ضخامت و ابعاد مختلفی موجود است. ضخامت ورق سیاه می‌تواند از ۱.۵ تا ۱۰۰ میلیمتر متغیر باشد که تأثیر زیادی بر روی قیمت آن خواهد داشت.

ورق سیاه در دو نوع صنعتی با نام تجاری ST37  و نوع معمولی با نام تجاری ST52  ساخته و به بازار عرضه می‌شود. این عدد نشان دهنده‌ی میزان کربن به کار رفته در آلیاژ ورق است. در واقع هرچه کربن به کار رفته کمتر باشد، ورق انعطاف و شکل پذیری بیشتری خواهد داشت.

ورق سیاه ST37  پرکاربردترین ورق مورد استفاده در ساخت سوله است که از نظر استحکام و انعطاف در حد وسط قرار می‌گیرد.

ورق سیاه

ورق آهن گالوانیزه

ورق های گالوانیزه نیز در ساخت سوله و صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند. این ورق ها همانند ورق های سیاه در فرم های رولی و شیت های برش خورده عرضه می شوند. یکی از مهم ترین مزیت های این ورق ها ضد زنگ بودن آن ها است که باعث شده کاربرد آن ها را در صنایع به شکل گسترده ای افزایش دهد.

برای تولید ورق های گالوانیزه عموما از ورق های روغنی استفاده می شود به گونه ای که ورق های روغنی را در تشت های مذاب روی غوطه ور کرده و فلز روی با ضخامت مورد نظر بر روی سطح ورق روغنی نشست می کند و تولید ورق گالوانیزه را می دهد. ورق گالوانیزه در برابر خوردگی در محیط های اسیدی و مرطوب و زنگ زدگی مقاوم بوده و در صورت خراشیدگی به علت اینکه بین فلز آهن و روی یک رابطه الکتروشیمیایی برقرار می شود و حکم کاتد و آند را دارند و فلز روی از نظر شیمیایی از آهن فعال تر است؛ لذا آسیبی به ورق نخواهد زد.

ورق آهن رنگی

ورق های رنگی نیز در صنایع مختلف و سوله سازی از کاربرد بالایی برخوردار هستند. این ورق ها در واقع همان ورق های گالوانیزه هستند که با تکنیک های خاصی رنگ آمیزی شده اند. کاربرد این ورق ها بیشتر در ساخت سقف سوله و شیروانی و انواع مختلف سقف ها بوده و همچنین در تهیه لوازم خانگی نیز قابلیت استفاده دارند. روش تهیه این گونه ورق ها به صورتی است که کلاف ورق گالوانیزه پس از تمیز شدن از هرگونه آلودگی در بین غلطک های برس دار عبور داده شده تا کاملا آماده رنگ آمیزی شوند.

در این مرحله رنگ پایه پلیمری به صورت پودر بر روی سطح ورق گالوانیزه پاشیده شده و درون کوره پخت فرستاده می شود و سپس سرد می گردد. در نهایت رنگ اصلی به وسیله غلطک هایی بر روی شیت فلز قرار داده می شود و مجددا وارد کوره پخت می گردد. پس از سرد شدن ورق گالوانیزه به ورق رنگی تبدیل می شود. در این فرآیند معمولا از رنگ های پلی استر، پلی یورتان، اپوکسی و دیگر رنگ های موجود استفاده می شود. این رنگ آمیزی باعث می شود ورق در برابر خوردگی در محیط های اسیدی و قلیایی قوی از مقاومت بالاتری برخوردار باشد.

ورق آهن چیست

ورق آهن روغنی

ورق آهن روغنی معمولا در فرآیند نورد سرد تهیه می شوند. نام این نوع ورق ها نیز همانند ورق سیاه ربطی به ماهیت ورق نداشته و فقط به دلیل صیقلی بودن سطح ورق به این نام شناخته می شوند.

برای تهیه این نوع ورق، پس از مرحله نورد گرم، کلاف فلز سرد شده و از بین غلطک هایی در دمای محیط عبور داده می شود تا ضخامت ورق به حد مورد نظر برسد. این نوع ورق که پایه تهیه ورق های گالوانیزه است در تولید لوازم خانگی و همچنین تولید برخی از انواع لوله ها کاربرد دارد. استاندارد ضخامت ورق های روغنی بین 0.3 تا 3 میلیمتر است و شاخص معمول ST در ورق های معمولی آنها 12 و در ورق های نیمه کششی 13 و در ورق های فوق کششی 14 می باشد.

ورق هایی که در بالا به آن ها اشاره شد بیشترین کاربرد را در صنعت سوله سازی دارند. اما ورق های دیگری نیز در بازار موجود هستند که بسته به نیاز می توانند در بخشی از ساختار سوله جانمایی گردند. از آنجا که سایر ورق ها کاربرد کمتری در صنعت سوله سازی دارند در زیر تنها به نام آن ها اشاره می کنیم. ورق های اسید شویی، ورق های آج دار، ورق آلیاژی، ورق استیل، ورق استنلس استیل، ورق آلومینیوم، ورق ضد سایش، ورق پانچ، ورق قلع اندود و نمونه های متنوع دیگر.

امتیاز

دیدگاهی موجود نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *