میلگرد بستر چیست

برای مقاوم‌سازی ساختمان در برابر زلزله از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که یکی از پرکاربردترین این روش‌ها استفاده از میلگرد بستر می‌باشد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد میلگرد بستر، انواع آن و کاربرد‌هایش صحبت کنیم این میلگردها دارای شیارهای آجدار در سطح خود هستند تا تماس بهتری با ملات یا بتن برقرار کنند.

فولاد در طول زمان دچار فرسایش می‌شود، سطوح این نوع میلگردهای فولادی را با پوششی از جنس روی می‌پوشانند. این پوشش قابلیت ضد زنگ دارد و باعث افزایش عمر میلگرد و پیشگیری از فرسایش زود هنگام این میلگرد‌ها می‌شود. در نتیجه با این کار، کیفیت و طول عمر میلگرد افزایش پیدا می‌کند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این محصول خواهیم پرداخت.

میلگرد بستر چیست ؟

میلگرد بستر یک نوع میلگرد است که معمولاً در صنعت ساختمان‌سازی و ساخت‌وساز به کار می‌رود. این نوع میلگرد دارای سطح صاف و بدون رویه‌های خاصی است که به طور عمومی در پروژه‌هایی که نیاز به استحکام بالا دارند، استفاده می‌شود. بستر به معنای پایه یا زیرساخت است و در اینجا به عنوان پایه‌ای برای بناهای ساختمانی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : برای کسب اطلاعات از سگراد در سوله کلیک کنید.

میلگرد بستر

به عنوان یک پایه ساختمانی، میلگرد بستر به وسیلهٔ کارگران و ماشین‌آلات برای ایجاد پایه‌ها، ستون‌ها و سازه‌های دیگر ساختمان استفاده می‌شود. این نوع میلگرد معمولاً در ابعاد استاندارد و با استحکام بالا تولید می‌شود تا بتواند وزن و فشار ساختمان را به خوبی تحمل کند.

در پروژه‌های ساختمانی، استفاده از میلگرد بستر به عنوان یک ابزار اساسی برای ایجاد پایه‌ها و ستون‌های ساختمانی مهم است زیرا این اجزا اساسی برای استحکام و پایداری ساختمان هستند. به طور کلی، میلگرد بستر نقش مهمی در ایجاد ساختمان‌های مقاوم و پایدار دارد.

تاریخچه استفاده و کاربرد میلگرد بستر

یکی از سوالات مهمی که همواره افراد در مورد مصالح مختلف می‌پرسند، تاریخچه استفاده از این مصالح است. به منظور پاسخ به این سوال باید گفت که بررسی منابع بین‌المللی نشان می‌دهد که تاریخچه استفاده از میلگرد بستر به ۱۸۱۳ میلادی باز می‌گردد و در اروپا برای اولین بار شاهد استفاده از میلگرد بستر بودیم.

از سوی دیگر نکته مهمی که باید بدانید این است که استفاده از میلگرد بستر در حدود هفتاد سال پیش آیین‌نامه مشخص و بین‌المللی پیدا کرد. در ابتدا کشور آمریکا برای استفاده از میلگرد بستر اقدام به ایجاد آیین‌نامه کرد. همچنین در حال حاضر نیز در کشورهای اروپایی و کشورهایی چون استرالیا، هند، کانادا، نیوزلند و… شاهد آیین‌نامه ملی برای استفاده از آن هستیم.

میلگرد بستر

انواع میلگرد بستر

میلگرد بستر از نظر جنس به دو دسته‌ قابل تقسیم است که عبارتند از:

  1. استنلس استیل: اصطلاح فولاد ضد ‌زنگ برای توصیف فولادی استفاده می‌شود که با حداقل 10٪ کروم مخلوط شده است. افزودن کروم به عنوان یک آلیاژ به محافظت در برابر زنگ زدگی و خوردگی کمک می‌کند. به همین دلیل است که فولاد ضد ‌زنگ اغلب در محیط‎های بیرونی که رطوبت زیادی وجود دارد استفاده می‌شود. کروم از فلز در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی محافظت می‌کند.
  2. فولاد گالوانیزه : از طرف دیگر فولاد گالوانیزه نوعی فولاد است که در لایه‌ای از روی پوشش داده شده است. فولاد گالوانیزه نیز مانند فولاد ضد‌زنگ با هدف محافظت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی ساخته می‌شود. روی به عنوان یک مانع بین رطوبت موجود در هوا و فولاد عمل می‌کند و از آن در برابر زنگ‌زدگی محافظت می‌کند. فولاد گالوانیزه به خوبی در برابر آب مقاومت می‌کند.

بیشتر بخوانید : برای کسب اطلاعات از سوله صنایع غذایی کلیک کنید.

 استفاده از میلگرد بستر چه مزایایی دارد؟

بعد از اینکه به بررسی این مضووع پرداختیم که میلگرد بستر چیست، باید بگوییم که استفاده از این محصول با مزایای زیادی همراه است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مهم‌ترین مزیت، همان‌طور که گفته شد، ایمنی و مقاوم بودن ساختمان است. میلگردها به‌مرورزمان از بین می‌روند و دچار پوسیدگی می‌شوند؛ بنابراین عاقلانه است که از این مقطع فولادی استفاده شود تا بتوان مقاومت ساختمان را در شرایط نامساعد تضمین کرد.
  • استحکام بالا: میلگرد بستر دارای استحکام بالا است که امکان تحمل وزن و فشار ساختمان را فراهم می‌کند و بنابراین به ایجاد سازه‌های مقاوم و پایدار کمک می‌کند.

انواع میلگرد بستر

  • سازگاری با استانداردها: میلگرد بستر معمولاً با استانداردهای صنعتی مشخصی تولید می‌شود، که این امر اطمینان می‌دهد که مصالح ساختمانی با کیفیت و قابل اعتماد استفاده می‌شود.
  • سهولت در استفاده و نصب: میلگرد بستر به دلیل شکل و ابعاد استاندارد خود، به راحتی توسط کارگران نصب و استفاده می‌شود، که این امر زمان و هزینه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
  • پایداری و مقاومت در برابر عوامل خارجی: میلگرد بستر، به دلیل مقاومت و استحکام خود، در برابر عوامل مختلف محیطی مانند رطوبت، حرارت و زلزله مقاومت خوبی دارد.
  • اقتصادی بودن: استفاده از میلگرد بستر به دلیل قیمت مناسب و استحکام بالا، اقتصادی و مقرون به صرفه است و می‌تواند هزینه‌های ساخت و ساز را کاهش دهد.
  • جداسازی دیوار و ستون‌ها از دیگر ویژگی‌های آن است؛ این کار باعث کاهش نیروهای داخل صفحه دیوار خواهد شد.

روش استفاده از میلگرد بستر

مطابق با استاندارهای ASTM استفاده از انواع میلگرد بستر به دو صورت است:

  • به‌صورت عمودی : این روش به این صورت است که با عبور آرماتور به شکل عمودی و از بین بلوک و یا آجرها، دیوار تا سقف بالا می‌آید؛ البته به‌صورت است که دیوار به سقف متصل نمی‌شود و باسیمان و یا بتن، فضای خالی بین آرماتور و تیرچه‌بلوک پر می‌شود.
  • به‌صورت افقی : در این روش، مقاطع بافاصله‌های مشخص از یکدیگر به‌صورت افقی قرار داده می‌شوند و بین آن‌ها مواد سیمانی یا آجر به‌کارگرفته می‌شود.

 استفاده از میلگرد بستر چه مزایایی دارد؟

میلگرد بستر کجا استفاده می‌شود؟

از این محصول در دیوارهای آجری یا سفالی، دیوارهای باربر یا غیر باربر استفاده می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی این محصول،  این است که در آن از شیوه جوشکاری مقاومتی کمک گرفته می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که مقاومت‌های لازم را در برابر زلزله و آسیب‌های جدی داشته باشد.

به‌طورکلی در سازه‌های آجری یا سفالی اشکالاتی وجود دارد که میزان مقاومت سازه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و برای رفع این عیب، از میلگرد بستر کمک گرفته می‌شود.

نحوه ساخت میلگرد بستر

تاریخچه میلگرد بستر به اروپا اشاره دارد در سال  1813 میلادی این محصول در آمریکا طراحی و برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت محبوبیت و کاربرد محصول مذکور موجب گردید که به سرعت در بازار های فولادی اروپا کانادا و غیره نیز مورد استفاده قرار گیرد در سال 1392 شمسی استفاده از میلگرد بستر به صورت رسمی در آیین نامه ساختمانی تدوین گردید و پس از آن مهندسان با روی گشاده از این محصول استقبال نموده و در سازه ها استفاده کردند.

ضوابط اجرای میلگرد بستر

برای شناخت بهتر میلگردهای بستر باید با ویژگی و مشخصات آن به خوبی آشنا باشید؛ از جمله مشخصات میلگرد بستر می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. میلگرد بستر قطری مشخص داشته و به کمک زائده های وجود روی سطح می‌تواند بهتر به دیگر اجزا بچسبد.
  2. ظاهر این میلگرد نردبانی بوده که با استفاده از جوشکاری ایجاد می‌شود.
  3. میلگردهای بستر در برابر رطوبت و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارند. دلیل اصلی مقاومت بالا، پوشش روی (زینک) استفاده شده برای پوشش این محصول است. روی میتواند جلوی پوسیدگی را به خوبی بگیرد.
  4. بهترین مکان برای استفاده از میلگرد بستر؛ دیوارهای سفالی، آجری، باربر و غیر باربر هستند.
امتیاز

دیدگاهی موجود نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *