اجزای سوله

اجزای سوله شامل قطعاتی است که در نگه داشتن سوله مرتبط است که اکثر این اجزا به دیوارها و سقف سوله متصل شده است. اجزای تشکیل شده سوله عموما تحت بارهایی که جانبی و ثقلی هستند استفاده می شوند.در این مقاله به بررسی کامل اجزای تشکیل دهنده سوله ها از منظر سازه و نقش اجزای مختلف سوله صنعتی در تعیین هزینه های ساخت سوله می پردازیم.

💥شرکت سوله قشم در زمینه ی ساخت سوله در بندرعباس ، قشم ، چابهار و به طور کلی در جنوب کشور فعالیت دارد . اگر قصد ساخت سوله با هر نوع کاربری دارید با تماس با شماره ی 09172904700 از مشاوره رایگان با مشاوران مجرب استفاده کنید.

طراحی صفر تا صد سوله در بندر عباس

اجزای سوله از منظر سازه

سوله ها اسکلت های فلزی هستند که تمرکز آن ها استفاده از اجزای تشکیل دهنده سوله به صورتی است که یک محیطی بدون ستونی میانی ایجاد کنند که معمولا برای این اتفاق معمولا از سقف شیب دار استفاده می کنند.

سوله‌ ها بسته به کاربری‌های مختلف، معمولاً طول بلند و دهانه بزرگی دارند. از سوله‌ها در فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی مانند کارخانه‌ها، انبارها، مرغ‌داری‌‌ها، آشیانه‌های هواپیما، سالن‌های ورزشی، تعمیرگاه‌ها، پارکینگ‌ها، دامداری‌ها، فروشگاه‌ها و موارد متعدد دیگر استفاده می‌شود.

بهتر است بدانید که ارتفاع سوله در هر یک از کاربری ها متفاوت است و کاربرد سوله مشخص میکن پد اجزای تشکیل دهنده سوله از منظر سازه چگونه باشد . اگر برای شما هم سوال است منظور از اجزای سوله از منظر سازه چیست تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اجزای تشکیل دهنده سوله 

با توجه به حجم بزرگ و دهانه‌ های وسیع سوله‌ ها، در صورتی استفاده از سوله ها امکان‌پذیر است که اصول ساخت آنها رعایت شده و اجزای تشکیل دهنده سوله ب ه‌درستی در جای خود، مورد استفاده قرار گیرند.برای شناخت اجزای سوله ابتدا توضیح مختصری درباره چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها برای شما می‌آوریم و پس از آن به معرفی اجزای تشکیل دهنده سوله جهت آشنایی با کاربرد و وظیفه هر یک به توضیح کامل تعدادی از آن‌ها می پردازیم.

  • قاب اصلی یا فریم

قاب اصلی یا فریم یکی از اجزای سوله

به مجموعه تیر و ستون فریم می گویند. این مجموعه به فریم سخت Rigid Frame نیز معروف است. در کشور ما ستون ها و رفتر ها دارای ساختار غیر منشوری هستند و تغییر ارتفاع در مقطع تیر ها بدلیل تغییرات لنگر  است.

یرها وستون ها ابتدا بصورت ورق می باشند و با توجه به مقطع آنها را برش داده و به هم جوش می دهند.ستون ها از پایین به صفحه ستون و از بالا به تیرهای اصلی  جوش داده می شوند.البته در موارد ی جهت مقاطع لوله ای از اتصالات جوشی استفاده می شود.

  • وال پست

وال پست یکی از اجزای تشکیل دهنده سوله

وال پست یکی از اجزای تشکل دهنده سوله است که جزو ستون های فرعی بوده و در قسمت ابتدایی و انتهایی سوله برای کم کردن سطح بادگیر ستون های اصلی و ایجاد پست بند برای دیوارهای پیرامون و همچنین برای اتصال درب های ورودی و خروجی وسایل نقلیه کار گذاشته میشوند.بهتر است بدانید وال پست دیوار های قاب اول و آخر سازه را نگه می دارد.

  •  استرات در سوله ها

 استرات در سوله ها اجزای سوله

استرات قطعه ای مکانیکی است که برای مقاومت در برابر فشار طولی نصب می شود.در واقع، اجزای  طولی  افقی هستند که دو قاب پشت سر هم  را در چند نقطه بصورت متقارن به یکدیگر وصل میکنند. این اعضا اغلب از  قوطی و لوله تهیه میشوند .

این اجزا سوله باعث منتقل شدن نیرو از یک قاب به قاب دیگر و متصل کردن قاب ها به هم می شوند ,در واقع استرات ها به عنوان تکیه گاه جانبی باعث افزایش ظرفیت اعضا میشوند که طول انها معمولا بین 5 تا 8 متر می باشد. بسته به دهانه سوله ممکن است از چندین استرات استفاده شود.

  • مهاربند

مهاربند اجزای سوله

مهاربند یا بادبند یکی از اجزا تشکیل دهنده سوله است که در اتصال اجزای مختلف سوله کاربرد دارد..مهاربند ها به دو نوع قائم وافقی(سقفی) تقسیم می شوند  که برای فشار و کشش طراحی شده اند. این قسمت ها معمولا با میل مهار و یا بست قورباغه ای اجرا می شوند که بعضی اوقات مهاربند ها از مقاطع دوبل نبشی و دوبل ناودانی و یا  قوطی و لوله ساخته شده اند . این قطعه سوله را در برابر نیروی وارده مانند باد و زلزله مقاوم می سازد.

  • لاپه یا پرلین 

رفتر در اجزای سوله

پرلین یا لاپه مقطع های محوری هستند که دارای دو نوع دیواری و سقفی هستند که نوع سقفی در کشور ما کمتر است و جهت اتصال پوشش سقف و دیوارهایی با پوشش سبک به تیر وستون های اصلی بکار می روند. شایان ذکر است که مقاطع سرد نورد شده بدلیل وزن ناچیزی که دارند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر از پرلین می توانید به مقاله ی پرلین چیست مراجعه کنید.

سینه بند سوله

سینه بند یکی از اجزای سوله

سبنه بند سوله یکی از اجزای سوله است که عموما با نبشی و ورق ساخته می شود برای جلوگیری از پیچش جانبی بال تیر در قسمت های تحت فشار بال انتهایی نصب می شود. برای این که از کمانش پیچشی جانبی بال تیر در جاهایی که بال تحتانی زیر فشار میباشد جلوگیری کرد بال فشاری را به کمک سینه بند به لاپه ها در دو قسمت قاب مهار می کنند که از نبشی یا ورق ساخته شده اند .

  • جرثقیل

پرکاربرد ترین نوع جرثقیل نوع سقفی آن میباشد که دارای دو نوع تک پل و دو پل میباشد. جرثقیل های سقفی میتوانند در تمام نقاط سالن بصورت عرضی و طولی حرکت داشته باشند.جرثقیل از ارابه و پل و چرخ های راهبر و ریموت تشکیل شده است. چ

جرثقیل بر روی تیری به نام تیر حمال قرار دارد که معمولا این تیر در تمام طول سالن در دو انتهای عرض قرار می گیرد. باید اضافه کرد که تیر حمال بر روی تیر دیگری قرار میگیرد که نام ان تیر نشیمن یا براکت است  که به ستون جوش داده میشود.

  • رفتر

رفتر یکی از اجزای سوله

رفتر سوله به نام تیرهای شیبدار سوله نیز شناخته می‌شود. در صورتی که اندازه دهانه سوله ساخته شده بزرگ باشد، لازم است ابعاد ستون ها و رفترها نیز بزرگتر از پروفیل‌های آماده خرید در بازار ساخته شوند. در این صورت باید آن‌ها را به صورت تیر ورق به جای خرید پروفیل های موجود در بازار بر روی سازه اجرا کرد.

ورق های خریداری شده پس از برش به اندازه متناسب به هم جوش داده می شوند، تا ستون و تیر با اندازه مورد نظر ساخته شوند. پس از آن ستون آماده شده از بالا به وسیله اتصال فلنجی به رفتر و از سمت پایین به صفحه ستون متصل می‌شوند.

تیر های افقی بالایی فریم متصل شده به ستون است. بار مرده و زنده سقف از طریق رفتر به ستون ها منتقل می شود. رفتر نیز مانند ستون دارای دو قسمت بال و جان می باشد.

  • تاج در سوله ها

قسمت بالایی فریم که محل اتصال دو رفتر به هم می باشد را تاج سوله یا تاج فریم می نامند.

  • پی در سوله

پی ها توسط کلاف هایی که عملکردی کششی دارند به یکدیگر دوخته شده اند و ستون های سوله به پی های منفرد متصل هستند  که در بعضی موارد برای ان که ظرفیت پی افزایش پیدا کند  به آن برشگیر اضافه میکنند.

مقاله پیشنهادی : لوله اسپیرال چیست ؟

اجزای اسکلت سوله

اسکلت یا همان سازه فلزی سوله، دارای اجزای زیادی است که هر کدام وظیفه مهمی را بر عهده دارند. هم چنین نبود هر یک از اجزا اسکلت سوله باعث نقص سازه می شود. روند کار اجرای اسکلت باید به طور کامل و با استفاده از مواد اولیه باکیفیت و هم چنین مهندسان مجرب و با تجربه انجام بگیرد. بنابراین باید اجزای اسکلت سوله به طور صحیح و محاسبات و طراحی دقیق اجرا شود.

به طور کلی اجزای تشکیل دهنده اسکلت سوله به شرح ذیل است:

  1. ستون و تیرها یا همان قاب و فریم
  2. رفتر یا همان تیرهای شیب دار افقی
  3. وال پست
  4. استرات
  5. مهاربند
  6. پرلین یا لاپه
  7. سینه بند
  8. جرثقیل
  9.  پی

اجزای ساختمانی سوله

بعد از اجرای اسکلت سوله، نوبت به اجرای پوشش سقف و دیوارها، اجرای درب و پنجره و … می رسد.

1.پوشش سقف سوله

پوشش سقف سوله، مهم ترین قسمت ساخت سوله بعد از اجرای اسکلت است. برای پوشش سقف سوله، از مواد و مصالحی متناسب با نوع کاربری سوله استفاده می شود. ساندویچ پانل، کارتن پلاست، پلی کربنات و ورق گالوانیزه از انواع پوشش سقف سوله هستند. پوشش سقف بر روی پرلین ها نصب می شود. به طور مثال برای سوله هایی که تغییر دما در آن ها حایز اهمیت است، از سقف های ساندویچی استفاده می شود.

  • پوشش سقف ساندویچ پانل

اجزای اسکلت سوله

  • پوشش سقف ورق گالوانیزه

  • پوشش سقف پلی کربنات

قطعات سوله

  • پوشش سقف کارتن پلاست

2.دیوار چینی

برای چیدن دیوار پیرامون سوله، از ساندویچ پانل، دیوار آجری دو طرف نما، دیوار بلوکی، ورق موج دار و … استفاده می شود. که با توجه به طرح اولیه و نظر مهندسان و با توجه به نوع کاربری سوله اجرا می شود.

هم چنین گاهی اوقات از ترکیب دیوارهای نام برده شده، مثل آجر و ساندویچ پانل استفاده می شود به این صورت که اول آجر یا بتن چیده می شود تا ارتفاع مورد نظر، سپس از ورق یا ساندویچ پانل برای ادامه دیوار چینی استفاده می شود.

3.درب و پنجره

هر سوله ممکن است دارای یک یا چند درب باشد، که بستگی به طرح و نوع کاربری سوله دارد. به طور مثال ممکن است برای ورود – خروج افراد و ورود -خروج ماشین و وسایل به داخل سوله از اجرای دو درب مجزا استفاده شود. پنجره های سوله به صورت نورگیر و بالای دیوارها یا هر ارتفاعی که در طراحی انجام شده باشد اجرا می شوند.

4.ساختمان اداری

اگر بنا به نوع کاربری سوله نیاز به اتاق مجزا باشد، مانند نگهبانی، اتاق اداری و … . در بخش های مختلف سوله این اتاق ها اجرا می شوند که هر کدام دارای درب و پنجره مجزا و متناسب با نوع قرارگیری اتاق اجرا می گردد.

5.کفپوش سوله

پوشش کف سوله بر اساس نوع کاربری آن و طراحی اولیه اجرا می شود. کفپوش بتن سخت، اپوکسی، پلی یورتان و… از انواع پوشش کف سوله هستند. به طور مثال برای کفسازی سوله سردخانه و تولید لبنیات از پلی یورتان استفاده می شود و برای کفسازی انبار لوازم خانگی و کارخانه خودرو سازی از کفسازی بتن سخت استفاده می شود.

لازم به ذکر است که در اجرای پوشش کف سوله، زیر سازی های اولیه نظیر اجرای بتن مگر، آرماتوربندی و … برای هر نوع کاربری به صورت یکسان انجام می شود.

مطالب ذکر شده در بالا، توضیح مختصری بود درباره اجزا اسکلت سوله و نقش هر یک در ساخت این سازه سبک و کاربردی، که موارد کاربرد آن روز به روز بیشتر می‌شود.بدیهی است بررسی هر یک از این بخش‌ها و کاربردهای اصولی آنها در سوله، نیازمند زمان و مطالب به مراتب بیشتری است.

👈اما نکته مهم اینکه استفاده از اجزای سوله بنابر اقتضای کاربردی و توسط کارشناسان و مهندسین مربوطه صورت گرفته و به تولید محصولات باکیفیت از این سازه کاربردی می‌انجامد.برای ساخت سوله در چابهار با کیفیت بالا زیر نظر مجرب ترین مهندسین منطقه جنوب کشور با شماره ی 09172904700 تماس بگیرید.

قطعات سوله

قسمت های مختلف سوله و اجزایی که سازه را تشکیل داده است همگی در دوام و پایداری این قطعه تنومند اثر مستقیمی دارند. کمترین خلل در این اجزا می تواند کل هزینه و انرژی های صرف شده در خصوص اجرای سوله را دچار خدشه کند. سوله ها، سازه هایی فلزی هستند که انواع گوناگونی دارند و برای کاربردهای مختلفی استفاده می شوند.

اما به صورت تقریبی بیس و قطعات تشکیل دهنده سوله ها یکسان و کارایی آن ها مشابه است. آشنا بودن با قسمت های مختلف سوله و همین طور قطعات تشکیل دهنده سوله برای سازندگان و طراحان بسیار مهم و الزامی است.

قاب های اصلی، وال پست، سینه بند، قاب های اصلی، پی، پرلین و وال پست، از قطعات و اجزا سوله هستند که هر نوع آن با هدف معینی در انواع سازه کاربرد دارند. برخی از اتصالات سوله که قطعات سوله را تشکیل می دهد عبارتند از:

  • اتصال از نوع شانه سوله ( گیردار)
  • اتصال از نوع تاج سوله ( گیردار)
  • اتصال از نوع لاپه ها به قاب ( مفصلی)
  • اتصال اعضای بادبندی به سوله ( مفصلی)
  • اتصال از نوع پای ستون به پی ( مفصلی)

سوالات متداول

1_ اجزای سوله چگونه اجزایی هستند؟

اجزای سوله در واقع قطعاتی هستند که نقش مهمی در نگه داشتن سوله دارند و این اجزا به دیوار و سقف سوله متصل شده اند.

2_ چند نمونه از اجزای تشکیل دهنده سوله را نام ببرید؟

ستون، فریم یا قاب، تاج، مهاربند، چارچوب، درب، پنجره، کف سوله و سینه بند.

3_ قطعات تشکیل دهنده اسکلت سوله را نام ببرید؟

تیرها و ستون ها، جرثقیل، رفتر، وال پست، پی و استرات.

امتیاز

دیدگاهی موجود نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *